Friday, August 03, 2007

Turkey! Here I Come!

Aku sekarang ni di Dubai, transit for 9-hours before continuing my journey to Istanbul. Dapat jugak aku mandi, bersihkan diri dan tukar pakaian sebab aku terus ke KLIA dari ofis. So, kira sehari suntuklah tak mandi, tapi takde bau occay. Sebelum ke KL Sentral, sempat lagi pergi hantar 3 kain ke tailor di SS2, PJ untuk dibuat baju hari raya. Kalau aku hantar lepas aku balik dari Istanbul, takut dah lambat dan tailor tu tak nak terima pulak. Semalam juga, on the way ke tailor which was already late evening, aku terima panggilan telefon dari sebuah oil & gas company yang namanya dan logonya adalah dot.dot.dot.dot.dot. about a job opportunity. Menarik juga position tu tapi aku minta pemanggil itu e-mail job description for me to read and consider whether aku nak pursue or not. Di KLIA, aku terpaksa buang Kaya yang dipesan oleh Liza because of the new regulation about hand-carrying liquid items. Ingatkan aku boleh check out my backpack kat Dubai Airport tapi aku tak dibenarkan berbuat demikian after checked-in kat KLIA. So, kempunanlah agaknya Liza nak makan Kaya, hanya roti Gardenia Jumbo size aje yang aku boleh bawa untuk dia.


Back to my Istanbul trip, petang ni pukul 2.30 p.m. (6.30 p.m Malaysian time) aku sambung 4 hours flight ke Istanbul. Aku akan berada di Turki selama 8 hari. Rancangan aku bukan sahaja restricted di Istanbul sahaja tapi I also plan to spend a few days outside of Istanbul covering Ephesus, City of Aphrodite dan Pamukkale by bus. Hopefully, menjadilah...Trip aku kali ini lain dari yang sebelumnya sebab for the first time, aku mengembara berseorangan unlike my previous trips ditemani oleh keluarga dan rakan-rakan. Keputusan aku untuk ke Istanbul 5 months ago pun memang spontaneous and bila MATTA Fair aje, aku terus book my flight tickets without telling anybody. Bila fikirkan balik, sometimes I suprise myself by my own actions tapi semakin dekat trip ni, I realize maybe being alone in an unfamiliar place surrounded with strangers is what I need to do right now especially after something happened recently yang membuatkan aku meragui kejujuran dan keikhlasan seseorang. Most importantly, maybe I'll discover more about myself, finding courage and overcoming fear to do things I thought I could and will never do.It's a bit thrilling actually and maybe after this I will look back and can proudly say hey! I have done that, been there etc... It may not be a big deal to some people but it is to me.

Dalam hati ada juga rasa bersalah kerana tidak berterus-terang kepada Mak hingga saat ini bahawa aku akan mengembara tanpa ditemani oleh sesiapapun. Semasa di KL Sentral menunggu ERL, aku called Mak again. Bila dia tanya pergi dengan siapa especially dia terdengar ada suara di belakang, dia ingat aku pergi dengan rakan-rakan. Aku tidak menidakkan atau mengiyakannya but quickly changed the subject. Bukan niat aku untuk menyembunyikannya daripada Mak tapi aku tidak mahu dia bimbang. Selama ini pun kalau aku travel dengan rakan-rakan pun dia melahirkan kebimbangan, apatah lagi kalau dia tahu aku akan berseorangan. I just told my siblings and told them not to tell Mak. Harap-harap Mak tidak akan berkecil hati dengan aku dan maafkan aku bila dia tahu perkara sebenarnya.

I hope just like my previous trips, I will learn a thing or two from this trip, not only about the places I am visiting, the people I will be seeing etc but also about myself . If things go well, selamat perjalananku pergi dan balik, insyaallah, adalah entry about Turkey ni nanti.

11 comments:

Rush Murad said...

apasal ekkk..... bila baca entry ni... ada bab gembira......dan tetiba sayu... sedih.... errm... i doakan u selamat dan bergembira in Turki... nanti bawak ler pamplet bebanyak.... and Ephesus dan Pamukkale tu memang i dah target nak pi if i visit Turkey.... insyaAllah...

Take care ya Nurul...

ZEYN, THE PERPETUAL STRANGER said...

Kak Nurul,

enjoy your 'life enrichment experience' and make sure you get back in one piece, alright?

thanks for everything!

shahril aley said...

nurul, berani sungguh kami ye tapi itu satu cabaran dalam hidup keseorangan di negara orang. selamat berjaya menempuh perjalanan jauh ke istanbul, turki. semoga semuanya berjalan dengan lancar. insyallah

Anonymous said...

Rush - Harı ını ada lapang ckıt, rehat2 kat hotel, letıh after 14 hrs journey by bus. I dah covered Ephesus & Pamukkale, nı kat Cappadocıa, detour dulu before balık ke Istanbul. Heard so much about thıs place from a few travellers I met, so alang2 dı sını melencung kejap.

Zeyn - 5 days now ın Turkey, ıt has been wonderful. Maybe balık wıth extra pıece kut....;)

Shahrıl - I am glad I dıd ıt. I may be travellıng alone but not lonely at all.....

Nurul @ Cappadocıa (2:16 p.m)

Anonymous said...

Enjoy!!! nanti citer ur trip experience...

Harajuku PearL said...

Hello Nurul, admire your courage in facing life. Wishing all the best and happy travelling!.. As usual, make sure lots of snappy snappy...!!
ENJOY!!

Pearl + Pato

Anonymous said...

kak nurul,
nanti amik gambar banyak2 tau.
tak sabar tunggu update kisah di turkey nanti.

Nurul Abid said...

Pearl + Pato - thanks, pics byk dkt 600, jenuh nak pilih for my n3

Pap - tungguuuuuuu......

Nor Ramli said...

cik serial plant killer..hahaha..dun know what to call u..first time lompat masuk sini...
my sis once told me, (since I hv this habit of telling/informing my mum every single thing that I do/wish to do and ended up I jadi so stress sbb my mum slalu tak approve apa je yg I nak buat) she said..dont tell everything yg u nak buat..sbbnya dia akan bg comment punya..mostly yg dia tak stujulah kan..u bukan tipu dia cuma u tak bgtau semua perkara..save few things for urself..bila i started buat mcm tu esp bila i dah kawen..it worked...huhuhu...kita cuma tak nak dia risau terlebih.yg penting..jgn tipu...

Nurul Abid said...

Epelhijau - my mum normally gives me the freedom to do whatever I want as long as tak buat perkara yang melampaui batas, cuma dia akan risau aje especially at her age now. I dah confess kat dia as soon as I return from my trip. Alhamdulillah, dia tak marah and understand why I did not tell her earlier. I sms her everyday to inform her my wellbeing whilst I was in Turkey.

P/S: Welcome to my blog and I will check out urs later. Anyway, u can call me Nurul..:)

Meli said...

I hope you loved Turkey and you will be coming to see more!