Sunday, September 02, 2007

Turkey : Pamukkale - Ephesus - Cappadocia - Istanbul

Click on words bold in BLUE for more information on the subject.

Semasa di Istanbul, aku mengambil keputusan untuk menggunakan khidmat travel agency untuk membuat arrangement melawat Pamukkale dan Ephesus. Memandangkan it was a peak season, I learnt that it is going to be difficult to get a ticket bus and lodging. Tambahan pula I only have limited number of days to cover all these places and couldn't afford to take a risk stranded disebabkan tiada tiket bas untuk pulang ke Istanbul. The travel agency arranged for everything termasuk lodging, lunch, transportation dan tour. Perkhidmatan coach percuma juga disediakan oleh syarikat bas untuk membawa passengers ke bus terminal yang terletak lebih kurang 30 minit perjalanan dari Sultanahmet .

Perjalanan 12 jam ke Selcuk, sebuah bandar yang terletak tidak jauh dari Ephesus menaiki bas express memang amat selesa. Bukan sahaja basnya bersih dengan tempat duduk yang empuk, terdapat juga steward yang menghidangkan minuman dan kek. Bas express tersebut berhenti beberapa kali samada untuk mengambil penumpang atau makan. Tempat-tempat perhentiannya kebanyakkannya di kawasan R&R di mana terdapat foodstalls atau restoran yang turut menjual cenderamata. Even at wee hours of the morning tempat-tempat ini full of activity dan meriah. Perjalanan menaiki bas bukan sahaja terhad di darat tetapi juga merentasi Sea of Marmara dengan menaiki feri selama setengah jam. Kesempatan itu ku ambil untuk turun dari bas express ke dek feri. Walaupun tiada pemandangan dapat dilihat kerana malam memang pekat tetapi sekurang-kurangnya dapat mengambil angin malam yang sebenarnya sejuk hingga ke tulang.




Setelah freshened up dan menukar pakaian, dari Selcuk perjalanan diteruskan menaiki coach selama 3 jam ke Pamukkale melalui Denizli. Dari kejauhan sudah kelihatan suatu kawasan permukaan bukit yang memutih seperti dilitupi salji. Coach membawa kami hingga ke atas dan dari dekat baru kelihatan thermal pools yang bertingkat-tingkat dan dikatakan mempunyai khasiat mengubati penyakit. Aku mengambil keputusan untuk melewati tinggalan sejarah kota Hierapolis di kawasan sekeliling termasuk tanah perkuburan golongan bangsawan dan theatre dahulu. Memang meletihkan memanjat bukit dan berjalan di bawah panas terik matahari. Dah pakai sunblock pun masih tak memadai, kulit tetap menjadi gelap. Selepas itu, baru aku menghabiskan masa menikmati pemandangan di 'cotton castle' dan merendamkan kaki di dalam air. Airnya hanya suam-suam kuku sahaja, tidak sepanas yang aku sangka. Niat untuk berendam di dalam kolam terpaksa aku batalkan sahaja bila melihat betapa ramainya pelancong yang membanjiri kolam-kolam di situ samada di Ancient Pool atau the public pool. Untuk memasuki Ancient Pool, ada bayaran yang dikenakan, kalau tak silap aku YTL10.

Kusadasi


Penginapan malam itu adalah di Hotel Ilayda di K
usadasi yang terletak tidak jauh dari Ephesus, tempat tujuan keesokan harinya. For a 2-star hotel and the room rate charged, the condition of the room and hotel service are beyond my expectation. Memang highly recommended. Walaupun aku tidak mendapat bilik yang berhadapan dengan Kusadasi Bay, tetapi keesokan pagi, sebelum coach tiba, aku mengambil peluang berjalan dan bersantai di tepi pantai menikmati pemandangan laut yang biru. Terasa macam di Greece pula sekejap dan bertambah gelap lagilah kulit aku dek panahan sang suria.


Selain daripada Ancient City of Ephesus, lawatan ke Ephesus turut termasuk lawatan ke Temple of Artemis dan House of Virgin Mary. Kalau dilihat gambar struktur asal temple Roman ini, tidak banyak yang tinggal melainkan a column dan bongkah-bongkah batu yang bertaburan di sana sini yang menjadi peninggalan dan bukti kewujudan temple yang disenaraikan sebagai one of the seven ancient wonders of the world (Wah! Kiranya setakat ini, aku sudah melawat 2 ancient wonders of the world selain daripada Pyramids of Giza). Dikatakan kebanyakan bahagian dari temple ini telah diambil dan digunakan untuk pembinaan bangunan-bangunan bersejarah lain termasuklah Medusa Heads yang digunakan sebagai asas column untuk pembinaan Basilica Cistern di Istanbul (refer to my previous entry on Istanbul). Tidak jauh dari kawasan temple nun di atas bukit ialah Gereja St. John dan Isabey Mosque tetapi aku tidak melawat kedua-dua tempat ini kerana kesuntukan masa. Hanya melihat dari jauh dan mendengar sejarahnya daripada tour guide.

House of Virgin Mary yang terletak di Bulbul Mountain dikelilingi oleh pokok-pokok yang menghijau mewujudkan suasana yang cooling dan redup sememangnya melegakan setelah a couple of days berada di bawah terik matahari. Shrine di mana Virgin Mary dipercayai menghabiskan usianya ini is as important and sacred to the Moslem as it is to the Christians. Rumah ini sebenarnya kecil sahaja di mana terdapat prayer altar untuk pengunjung yang beragama Kristian bersembahyang. Di kawasan luar, terdapat bekas kolam air di mana upacara pembaptisan diadakan, mass area, prayer wall yang dipenuhi wish notes dalam pelbagai bahasa dari pengunjung serta holy water dari water taps. Actually aku pun tidak tahu dari mana datangnya air ini tetapi menurut kata our tour guide, the water runs under the shrine. Anyways, for Moslems - Awas! Jangan pula mengambil air dari sini untuk dibuat minum. Aku diberitahu di sini tiada public transport selain daripada teksi or kalau larat, cubalah berjalan kaki.

Ancient city of Ephesus ini actually quite a huge place. Yup, your talking about one of the great Greek cities in the ancient time housing the largest amphitheatre in the world. Nak cover the whole place kena ada kudrat and energy untuk berjalan with good shoes especially when walking on the marble street under the hot blazing summer sun. We were briefed by the tour guide a little bit of history about the city. Sukar juga nak follow sambil trying to relate nama-nama dari sejarah Greek but as we went along visiting from one ruin to another, boleh juga faham. Among a few significant monuments di sini mainly Temple of Hadrian, Library of Celsus, The Great Theatre, and what believed to be the first indoor flushed toilet. The Great Theatre is still being used till to date for concerts, plays, gatherings and I was told that Sting once had his concert here. I had to breakaway from the tour group earlier because I was leaving for Cappadocia that afternoon, a slight detour from my original plan. I decided to go to Cappadocia the day before after hearing so much about it from a few travelers I met.


Untuk ke Cappadocia aku menaiki overnight bus selama 14 jam melalui bandar Nevsehir di mana aku switched to a coach untuk ke bandar Urgup. Actually, one can also head to bandar Goreme kerana Cappadocia sebenarnya bukanlah sebuah bandar seperti yang mula-mula aku sangkakan tetapi sebuah kawasan yang dikelilingi a few towns termasuk Goreme dan Urgup. Kedua-dua bandar ini adalah bandar yang menjadi tumpuan pelancong untuk menginap sekiranya hendak melawat Cappadocia. Di sini, aku menginap di Melis Hotel yang merupakan sebuah rumah Greek yang berusia 300 tahun. Hotel ini menawarkan bilik-bilik yang bercirikan Ottoman style, Greek style dan cave house. Pada mulanya aku bercadang hendak merasa duduk di dalam cave house tetapi aku bertukar kepada Ottoman style yang terletak di hadapan swimming pool kerana rasa stuffy pula bila berada di dalam cave house.

Pada hari pertama aku, I had the whole day to myself. Aku menghabiskan masa berjalan di sekitar bandar Urgup sambil melihat masyarakat tempatan menjalani kehidupan harian. Di suatu sudut berdekatan dengan masjid, sekumpulan lelaki-lelaki tua sedang duduk bersembang sambil menghisap rokok. Di sebuah lorong pula di bawah pepohon anggur, beberapa lelaki
bermain boardgame yang seakan-akan mahjung. Aku mendekati mereka untuk melihat dari dekat boardgame tersebut dan as usual ditawarkan Turkish tea di dalam gelas berbentuk tulip sambil berbual dengan salah seorang daripada mereka yang boleh berbahasa Inggeris. Sememangnya sudah menjadi tradisi di Turki, tetamu dihidangkan Turkish tea which means 40-years of friendship. Memang sejak tiba di Turki, I have lost count berapa gelas aku dah minum but it doesn't matter sebab aku memang suka minum teh.

Keistimewaan Cappadocia ialah bentuk mukabuminya yang unik, terhasil daripada larva gunung berapi. Hakisan angin dan air beribu-ribu tahun lama membentuk chimney rock atau dikenali sebagai fairy chimneys. Cappadocia juga terkenal dengan cave houses dan rock churches yang menjadi penempatan Christians yang lari daripada penindasan Romans. Lawatan di sini benar-benar menguji ketahanan fizikal aku kerana banyak aktiviti mendaki turun naik bukit. Tambahan pula aku tidak memakai kasut yang sesuai menjadikan perjalanan aku lebih perlahan terutama sekali semasa menuruni cerun-cerun bukit. Yang menyeronokkan juga semasa lawatan ini adalah mencari dan meneka shapes yang menyerupai binatang, isyarat tangan dan sebagainya yang terbentuk secara semulajadi. Termasuk dalam itinerari di Cappadocia ialah lawatan ke kilang pembuatan pottery. Selain demo tentang cara-cara pottery dibuat, terdapat bilik pameran dipenuhi barangan daripada pinggan, pasu, bowls, jug air, dan pelbagai lagi untuk kegunaan harian atau hiasan.

Bentuk-bentuk binatang & isyarat tangan di Cappadocia

Back in Istanbul

Malam itu aku menaiki bas pulang ke Istanbul yang memakan masa 13 jam. Sebaik tiba di Istanbul, aku terus menuju ke Eminonu untuk berbaris mendapatkan tiket menaiki Bosphorus Cruise. Cruise bermula pada pukul 10.30 a.m. dari Galata Bridge sehingga ke perhentian terakhir
di Rumeli Kavagi. Aku bukan sahaja dapat melihat beberapa monumen seperti Dolmabahce Palace & Mosque, Ciragan Palace yang terdapat di sepanjang Bosphorus tetapi juga bangunan-bangunan dan rumah-rumah yang cantik rekabentuknya. Keseluruhan cruise took about 6 hours termasuk 3 jam menunggu di the second last stop - Anadolu Kavagi sebelum menaiki feri pulang ke Galata Bridge. Anadolu Kavagi is a fishing village with loads of Balik Restaurants (Fish Restaurants). Masa 3 jam itu aku habiskan mendaki ke Yoros Kalesi, a ruined castle on the hill where from there one can have a great view of the Black Sea with ships passing by.

Selepas checked-in semula di Hotel Sultanahmet, aku bergegas ke Sirkeci Railway Station untuk menyaksikan Whirling Devrish ceremony. Persembahan ini hanya ada pada hari-hari tertentu sahaja dan tiket boleh didapati di most hotels di Istanb
ul. Just make sure it is bought in advanced sebab memang cepat habis especially during peak season. Semasa upacara ini, aku terfikir samada the whirling devrishes ini betul-betul berada di tahap ecstasy sewaktu mempertontonkannya kepada pelancong kerana instead of menjadi a religious ceremony, it has been commercialized. Adakah unsur mistik dan kekusyukan kepada pengamalnya? Wallahualam...

Perancangan keesokan harinya was to do a little shopping di Kapali Carsi atau Grand Bazaar, beli barang yang dipesan Mak di Egyptian Bazaar dan selepas itu buat Turkish Bath. Normally kalau pergi travel, shopping is not my main agenda and I will do this last depends kalau ada extra money to spare. Memang pelbagai barang yang dijual dan boleh rambang mata untuk memilih. I ended buying only a few souvenier items sebagai kenangan di Turki dan hadiah untuk adik-adik aku termasuk tulip-shaped tea sets untuk Mak. Selepas itu, aku ke Egyptian Bazaar untuk mencari lotus
oil yang dipesan Mak. Mak menggemari bau lotus oil ini semasa melawat Cairo tahun lalu. Mahal juga harga lotus oil di sini berbanding dengan di Cairo. Sempat juga singgah di sebuah kedai yang menjual scarves sebagai hadiah untuk Mak and my sisters. Satu perkara yang aku notice, barang-barang di Egyptian Bazaar lebih murah daripada di Kapali Carsi. So, it's better to buy some items seperti T-Shirts, accessories, shawl dan souvenier items di Egyptian Bazaar.

Rancangan untuk buat Turkish Bath terpaksa aku batalkan kerana kesuntukan masa dan aku harus bertolak ke airport to catch my flight back to Dubai. Nevertheless, I am happy with how this trip went and ended. Walau ada juga a few unpleasant incidents yang menguji keimanan aku tetapi banyak juga pengalaman manis yang memang sukar dilupakan.

The People I Met



10 comments:

Harajuku PearL said...

reading this post is so descriptive and macam nak pegi aje besok...Besok?..aiyah besok Monday...kena work aarrgghhh..monday blues...
But this is really a very interesting post. And so wonderful that you met many interesting pple. A priceless experience!!

Pearl

Anonymous said...

ooh sampai cappadocia!! cool!!! that's my favourite place in Turkey... :-)

Nurul Abid said...

Pearl - hehe...m sure u'll get there soon...me to monday blues..malas nak kerja.

Zal - sampai jugak, last minute decision. Cuma I tak dapat visit underground city. That would be cool kan...

shahril aley said...

akhirnya terpapar jua kisah part 2. hehehe... boleh jadi tourist guide la ke turki nanti kalau nurul buat rombongan cik kiah ke turki. mesti ramai blogger nak ikut punye. best2 :)

Rush Murad said...

rasa macam baca travel journal plak.... leh masuk dalam Lonely Planet edisi Bahasa Melayu. Very informative..... teruja dah nak ke sana ni....

Nurul Abid said...

Shahril - bisa diatur sajer....korang tanggung my flight aje, bley? ;)

Rush - ini edited version. The one I penned in my travel diary lagi detail. Actually terasa macam Megan McCormick pulak masa kat sana :)

Anonymous said...

very adventurous... bila dapat buat lagi..

Anonymous said...

eh... when i went there last time, pool kat pamukkale not as beautiful as the pictures u have. Lucky u!!!

the underground cities tu mmg amazing... hmmm... one day kalau dah abis tpt lain, i might go to Turkey again... byk sangat tpt menarik tak pergi lagi...

Nurul Abid said...

mt - memang sanggup buat lagi tapi kena tengok tempatlah. I am getting a book on the places where it is safe for solo female travellers to go.

Zal - when did you go to Turkey? Mungkin angle pic yg I ambil kut. Tapi memang breathtakinglah tempat tu minus the scortching sun.

Memang banyak tempat menarik kat Turki. The more travellers I met, the more I hear about other interesting places in Turki especially those yg ambil off-beaten track, macam tempat kat border Iraq where kapal Nabi Nuh dikatakan tersadai or Vaan nun kat East of Turkey. Kalau panjang umur and murah rezeki I will definitely come back.

Anonymous said...

wahhhh terasa nak pi turki la camni. hehehe :)