Friday, September 22, 2006

Ramadhan Datang Lagi!

Ahad ini, September 24, 2006 bermulanya Ramadhan. Bulan mulia ni bulan ibadah bagi aku. Honestly, I am not a perfect Muslim, ada banyak flaws - for one I do not wear a headscarf. Sembahyang lima waktu, I strived untuk tidak tinggalkan walaupun kadangkala terbabas juga kerana lalai dengan urusan dunia. Nauzubillah! Sempena bulan Ramadhan ni, aku ambil kesempatan untuk tambahkan pahala dengan membuat sembahyang terawih di mana pahalanya berlimpat kali ganda. Like Stef said - to level the score. Last year, alhamdulillah aku dapat tunaikan sembahyang terawih hampir penuh except masa 'red flag' and a few days skip sebab terima jemputan berbuka puasa dengan kengkawan. Tahun ni, aku komited to fulfill sembahyang terawih jugak. Zura dah sound awal-awal nak berbuka puasa sekali dengan aku sepanjang Ramadhan and aku nak ajak dia terawih sekali. Last year masjid pilihan untuk berterawih were Masjid Besar Shah Alam and Masjid Wilayah Persekutuan kat Jalan Duta. I prefer to go to Masjid Wilayah sebab the ambience lebih tenang and bacaan imam memang very soothing but Masjid Shah Alam lebih dekat dengan rumah. Hopefully, Allah permudahkan urusan aku dalam memenuhi niat aku ni.

Lepas ni kena buka buku balik ulangkaji pasal sembahyang Terawih - almaklumlah setahun sekali aje buat.


6 comments:

ZaKiN said...

selamat berpuasa awak... moga tahun nih penuh erk.. huhuhu

Nurul Abid said...

Zac - alhamdulillah, so far tak pernah ciluk puasa kecuali bila jatuh hari2 yg tidak boleh berpuasa 4 pompuan. Selamat berpuasa dan selamat berterawikh kepada awak jugak.

Anonymous said...

Nurul-Semoga Allah mempermudahkan urusan kita melakukan puasa, solat Terawih dan menghindarkan kita dari segala kemungkaran... this is the best time to assess ourselves.... I already fell the hikmah of Ramadhan... masyaAllah!

Nurul Abid said...

Rush - insyaallah....bulan Ramadhan ni masa untuk kenal diri especially our weaknesses dan perbuatan yang tidak elok dalam diri, tiada lagi bisikan syaitan.

I am sure, if I ask apa hikmah yang u rasa, u're gonna say biarlah rahsia...apapun, alhamdulillah....moga mendatangkan keinsafan dan u found what ur looking for.

perjalanan hidup said...

kan nurul? kita selalu lalai. tengah cheap sale Allah nak bagi pahala bulan ni haruz jangan lepaskan. selamat berposa 2 u dan semua blogger yang muslim.

Nurul Abid said...

Pap - walau tak perfect yang penting ada kesedaran cuma kekuatan 2 jek kureng. Harap-harap termakbullah a few hajat di hati sempena bulan Ramadhan ni thru sembahyang sunat. Selamat berpuasa 2 u 2.