Saturday, May 05, 2007

Soal Hati

Sebelum ini aku tidak pernah endah untuk mengambil tahu siapa gerangannya. Tambahan pula kesibukan kerja sudah cukup to keep my mind occupied daripada memikirkan hal ini. Namun baru-baru ini a remark made by a friend sewaktu kami bersama, walaupun berkias sudah cukup membuatkan aku tergamam. Dia kulihat terpaku dengan muka yang merah padam sebelum dengan pantas meminta diri dan berlalu.

Sejak itu dia mengelak dari bertemu atau melarikan pandangannya bila bertembung, seakan malu . Mungkin dia sudah dapat mengagak isi hatinya yang sekian lamanya terpendam bukan lagi rahsia padaku. Pada mulanya aku fikir perubahan sikapnya mungkin imaginasi aku tetapi seorang rakan turut merasakan perubahan pada dirinya, lebih banyak berdiam dan menjauhkan diri.

Separuh daripada aku berharap dia terus berdiam diri daripada menyatakan isi hatinya kerana jawapanku bakal mengecewakannya. Tetapi jikalau dia memberanikan diri bersemuka denganku, aku harus berterus terang dan menolaknya dengan baik. Mungkin itu lebih baik agar dia berhenti berharap dan tidak terus dilambung angan.

Sememangnya tiada cacat-celanya dia di pandangan mata, tapi sudah puas hati diselami jika dia boleh kuterima lebih dari seorang teman. Namun tiada sekelumit pun rasa tertarik apatah lagi cinta kepadanya melainkan hanya sebagai teman biasa. Angkuhkah aku atau cerewet memilih? Tidak sekali. Ini soal hati. Memang sukar diduga dan dipaksa. Mungkin benar walaupun seseorang itu memiliki ciri-ciri dan budi pekerti yang diidamkan dalam pasangan, tetapi kalau tiada chemistry hati tidak akan terpaut juga walau sesempurna manapun si dia.

Either way, aku harus bersedia menghadapai kemungkinan reaksi dari dia. Aku masih mahu dan boleh meneruskan persahabatan tetapi jika itu sukar baginya untuk menerima, aku redha.


Semoga Kau Mengerti By Gya Anandini

11 comments:

shahril aley said...

hahaha....dah lama tak komen kat blog nurul....
wah org tu berada dalam delima. kalau si dia nyatakan isi hati maknanya dia berani menghadapi apa jua rintangan.

pertama kali baca entry nurul yang penuh perasaan.

Azhar Ahmad said...

kamu kecewa kah...?

ZEYN, THE PERPETUAL STRANGER said...

Kak Nurul,

you have the right to reject and he has the right to be devastated. it's life.

get lost if he can't deal with it.

Harajuku PearL said...

oh very the feeling posting kali ni..Yes bab bab soal hati ni sometimes boleh jadi "soap opera" hidup..But watever it is..we wish the best dan yang terbaik buat u..

Pearl + Pato

PS : pasal bab bab hati ni Pearl memang emotional and drama-mama....sama jugak macam Shah...kan Shah??..typical Leos..hehehehehe

Nurul Abid said...

Shahril - bukan dalam dilema. Jawapannya sudah terang lagi bersuluh.

Azhar - I am ok.

Zeyn - memang betul tapi kalau boleh tak naklah sampai terputus persahabatan. Kalau boleh selesai cara baik, kan better.

Pato + Pearl - hopefully taklah sampai jadi drama minggu ini....tragis nanti...he..he..

Rush Murad said...

brief and interesting entry. 100% agree with u Nurul..... susahkan kalau tak der chemistry? bukan kita sombong, angkuh, ego, cerewet....but tak der 'feeling' langsung.... and we can't force ourselves to liking somebody... kan? sekurang2nya kita masih ada daya untuk membuat pilihan sendiri....

Harajuku PearL said...

oh sesungguhnya I setuju 100% dengan comment Rush tu...Mesti ada "feeling meeling" and chemistry baru power!! :))

Pearl

Nurul Abid said...

Rush - tulah tapi sering dituduh cerewet dan memilih. Keputusan memang seharusnya di tangan kita bukan atas desakan orang lain atau keadaan.

Pearl - U've found the right chemical mix with Pato, kan? Absolutely platonic!...U lucky duck...

blackpurple @ jowopinter said...

Terdengar-dengar lagu 'Berhenti Berharap' SO7 itu... :)

Pnut said...

hai...salam kenal...
Nak order cupcakes ek untuk family day ek... Boleh Insya-Allah, just email me ok.. my email dahmalas@yahoo.com or my ym id =senangingat

nanti kita discuss tru email ek...

Nurul Abid said...

BP - maybe that would be a more appropriate theme song lah...:)

P-nut - thanks for accomodating my request on short notice & the personal delivery. The cupcakes memang yummy and cutely decorated. It got my colleagues excited with having it for our family day event.